10 Essentiële Elementen Van Een Goede Website

10 Essentiële Elementen Van Een Goede Website - Webdesign Mechelen
“Websites promote your brand 24/7: No employee will ever do that for you. It works continuously for you whilst you sleep!”  

Jouw website is in onze moderne wereld meestal de eerste indruk die jouw client krijgt van je organisatie. Om dit moment zo goed mogelijk te benutten, is het heel belangrijk om hiervoor je website te voorzien van al het benodigde!

Veel websites die ik tegenkom laten echter veel (éénvoudige?) kansen liggen door een aantal cruciale elementen niet toe te voegen aan hun bedrijfswebsite, waardoor ze potentieel een aantal cliënten laten liggen. 

Dit kunnen we natuurlijk snel oplossen met een aantal éénvoudige tips! 

In dit artikel ga ik kort overlopen welke 10 elementen absoluut aanwezig moeten zijn op jouw website én waarom. Daarnaast ga ik ook een aantal tips geven hoe je deze kan aanpakken.

Let's go!

(Druk op F11 om in volledig scherm te lezen!)


1) Een Snelle Laadtijd

Mensen hebben in onze hedendaagse maatschappij een "information-overload"

Denk maar aan advertenties, video's, 9gag, YouTube en allerhande sociale media. 

De informatie-instroom is werkelijk gigantisch. 

De gemakkelijkste manier om te navigeren door deze berg informatie is door gewoon het grootste deel te negeren.

En dat is ook wat de meesten doen.

De gemiddelde attentie-spanne van een gebruiker is zeer kort en daardoor kan je hem ook niet meer laten wachten. 

Onderzoek toont aan dat vanaf je webpagina langer laad dan 4 seconden, je gemiddeld 25% van jouw bezoekers verliest.(1)

Elke seconde die je kan afwerpen van jouw website kan potentieel zorgen voor extra gebruikers! De belangrijkste factor om te verbeteren is dus de laadtijd.

Hoe kan je dit doen?



2) Een Goede Zoekmachine Optimalisatie

Met zoekmachine-optimalisatie bedoelen we simpelweg hoe makkelijk het is voor zoekmachines (voornamelijk Google) om;

  1. Jouw website te vinden.
  2. Te begrijpen waarover je website gaat. 

Nu, waarom is dit belangrijk?

Simpel! Op basis hiervan gaat Google jouw pagina's tonen aan mensen die op zoek zijn naar jouw diensten/producten. Als je website echter slecht vindbaar is in Google ga je ook véél minder bezoekers krijgen op je website en dus ook minder klanten.

Stel dat je bijvoorbeeld recent je zaak bent opgestart in regio Antwerpen en je verkoopt fietsen. Dan zou je bijvoorbeeld bovenaan willen staan in de zoekresultaten als mensen intypen: "fiets kopen Antwerpen"!

Door het optimaliseren van je website kan je jezelf hoger in deze zoekresultaten plaatsen!

"Is het écht zo belangrijk om bovenaan te staan?"

Jazeker!

De eerste drie links in Google strijken namelijk ongeveer 65% van het natuurlijke zoekvolume op. Respectievelijk 34%, 19% en 12% voor de eerste drie links(2)

Webdesign Mechelen | SEO 3

Hoe hoger je staat, hoe meer mensen klikken op jouw link. Hoe meer "clicks", des te meer mogelijke klanten! :)

Hoe kan je dit doen?

  • Je hebt hiervoor twee belangrijke manieren waarop je je website kan verbeteren; namelijk onsite/interne optimalisatie en externe/offsite optimalisatie

2.1) Interne optimalisatie

Het eerste kan je verbeteren door je website duidelijker en overzichtelijker te maken voor Google. Dit kan je onder andere doen door je website/pagina's te voorzien van sleutelwoorden, een duidelijke beschrijving toe te voegen aan elke pagina en een éénvoudige link-structuur te hebben op jouw website;

  • www.website.be/artikel-over-gezondheid
  • www.website.be/2016/08/03/aspx?artikel%20over%20gezondheid

Hier zijn een aantal tips;

Webdesign Mechelen | SEO 2


2.2) Externe optimalisatie

Dit tweede deel is een stuk complexer (maar is ook een belangrijkere factor voor jouw positie). Dit gaat namelijk over de autoriteit van jouw website, of simpelweg hoe geloofwaardig Google denkt dat jouw website is. Deze wordt voornamelijk bepaald door jouw inkomende links (oftewel back-links). 

Dit wil zeggen, als andere websites linken naar jouw website (via een artikel bijvoorbeeld) geven ze Google een seintje dat zegt; "Hey deze informatie/organisatie is wel relevant". Google gebruikt deze links dan voor te kijken hoe verschillende websites verhouden ten opzichte van elkaar.

Websites met een hoge autoriteit die jou een link sturen, zijn natuurlijk meer doorwegend. Zo is een link van een nieuwswebsite (hln, laatste nieuws, ...) bijvoorbeeld relevanter dan die van een sociale media account. 

Opmerking: Natuurlijk is dit in realiteit nog een stuk complexer en geeft Google geen 100% inzicht in de exacte manier waarop ze websites ranken.

Maar deze kan je bijvoorbeeld verbeteren door;

  • Sociale media pagina's aan te maken (en artikels schrijven die gedeeld worden) *hint hint ;)*
  • Een bedrijfspagina aanmaken op LinkedIn en deze verwijzen naar jouw website.
  • Een bedrijfspagina aanmaken op Google Maps en deze verwijzen naar jouw website.
  • Je (gratis) aanmelden voor een aantal organisaties binnenin je sector.
  • Artikels publiceren op grotere websites met méér autoriteit. 

3) Een Mooie Mobiele Weergave

Ongeveer 50% van alle Google-zoekresultaten komen sinds het einde van 2014 via mobiel, dit is gigantisch hoog! (En zal waarschijnlijk naar de toekomst nog stijgen!)

"In fact, more Google searches take place on mobile devices than on computers in 10 countries including the US and Japan. This presents a tremendous opportunity for marketers to reach people throughout all the new touch-points of a consumer’s path to purchase." (3)
- Google Adwords

Jouw gebruiker is tegenwoordig heel snel geneigd om een website aan de kant te schuiven die onduidelijk overkomt op mobiele apparaten (denk maar hoe je zelf websites beoordeeld als je op een mobiel apparaat zit). 

Hierdoor is het bijvoorbeeld heel belangrijk om een aangepaste versie van jouw website te tonen aan mobiele gebruikers! Anders kan je potentieel de helft van je zoekvolume mislopen.

Hoe kan je dit doen?

  • Hier kan je kijken of jouw website een mobielvriendelijke weergave heeft.
  • Als je een WordPress website hebt, is het een goed idee om hiervoor een thema the kiezen dat mobielvriendelijk is.
  • Als je een website hebt, gebaseerd op een ander framework, raad ik aan om hiervoor een ontwikkelaar/designer in te roepen (optimalisatie voor mobiele apparaten, kan namelijk wel complex worden). Als je de uitdaging échter wil aangaan, raad ik dit artikel aan. 

4) Info Over Jouw Product Of Dienst

Laat jouw gebruikers niet eindeloos zoeken naar hetgeen dat ze willen zien! 

Als jouw gebruikers op jouw website landen, zijn ze natuurlijk direct op zoek naar meer informatie over jouw diensten en producten.

Hiervoor gaan ze onder andere op zoek naar de beschrijving van je diensten, jouw werkproces en welke voordelen ze hier zouden kunnen uithalen. 

Het lijkt logisch om een duidelijke dienstenpagina toe te voegen, niet?

Nochtans zie ik dagelijks mensen die hier tegenin gaan! Of een héél onduidelijke beschrijving aanbieden.

Hoe makkelijker het is voor je bezoekers om visueel voor te stellen wat je aanbied, des te beter!

Hoe kan je dit doen?

  • Voorzie je website van een aantal detailpagina's waar je duidelijk je diensten en producten beschrijft. Laat deze nalezen door iemand die weinig kennis heeft van jouw sector om te kijken of het duidelijk is!
  • Voeg foto's toe om voor te stellen wat de uiteindelijke meerwaarde zal zijn.

5) Uitgebreide Contactinformatie

Jouw contactinformatie kan direct leiden tot een nieuwe klant, dus verstop deze niet op een onvindbare plaats maar zorg ervoor dat deze duidelijk terug gevonden kan worden op je website. 

Daarnaast: Wees ook volledig! Geef je klanten meerdere manieren om jou te bereiken en probeer die drempel hiervoor zo laag mogelijk te houden!

Hier zijn een aantal belangrijke elementen;

  • Jouw naam 
  • Jouw adres
  • Jouw telefoonnummer
  • Jouw email
  • Jouw sociale media accounts 
  • Een contactformulier

6) Geen Onnodige Afleidingen

Verder is het aangeraden om je website zo simplistisch mogelijk te houden. 

Als je wilt dat je bezoekers zich richten op wat écht belangrijk is, moet je ervoor zorgen om ze zo weinig mogelijk af te leiden met nutteloze zaken zoals een zijbalk, pop-ups die het hele scherm innemen of anderzijds een chaotische indeling van je website. 

Als je bezoekers je website niet direct begrijpen, zullen ze niet aarzelen om het venster te sluiten. 

Het doel van een website is uiteindelijk om de gebruiker te informeren over je diensten, ze toegang te geven tot je contactinformatie en ze verder te helpen een weloverwogen beslissing te maken. Zie erop toe dat dit moeiteloos kan gebeuren.

Gebruiksvriendelijkheid mag absoluut niet over het oog worden gezien. Mensen willen in één oogopslag een duidelijk overzicht krijgen van jouw organisatie en alle informatie terugvinden die ze nodig hebben. 

Een moderne trend hierbij is het gebruiken van een "One-Page" design waarbij alle cruciale informatie getoond wordt op de hoofdpagina in plaats van dat de gebruiker moet doorklikken naar individuele pagina's. 

Ontwerpen zoals deze en deze behoren hier bijvoorbeeld toe.

Veel mensen hebben niet meer het geduld om een hele pagina te lezen en scrollen/skimmen meestal over de inhoud om een snel beeld te krijgen van waarover het gaat. Daarom is het een goed idee om zoveel mogelijk kerninfo aan te bieden op je hoofdpagina!

Hoe kan je dit doen?

  • Maak het leven van jouw gebruiker éénvoudiger door een minimalistische website op te zetten zonder al te veel toeters of bellen die je gebruiker toch meestal afleiden! 
  • Als je een WordPress website hebt, is het aangeraden om te kiezen voor een thema dat de meest essentiële informatie op de hoofdpagina toont. Hier kan je een uitgebreid overzicht terugvinden.
  • Geen irritante/schuddende fullscreen pop-ups. De beste manier om het ontwerp aan te pakken is door jezelf af te vragen; "Wat voor website zou ik zelf graag lezen/volgen?"

7) Frequente Vragen

Mensen hebben meestal verdere vragen over jouw diensten en producten;

  • Krijg ik een geld terug garantie? Voor hoelang?
  • Kan ik dit voedingsproduct samen nemen met medicatie x?
  • Hoeveel gaat de kostprijs zijn met toevoeging van optie y?

Probeer deze vooraf te anticiperen (of regelmatig aan te vullen) via een frequente vragenlijst die je gebruiker gidst doorheen een aantal veel voorkomende problemen. Op deze manier creëer je een win-win situatie! 

Aan de ene kant kan jij meer tijd spenderen in wat écht belangrijk is; namelijk het uitbouwen van jouw zaak en je gebruiker kan éénvoudigweg de informatie terugvinden die hij nodig heeft!

Webdesign Mechelen | FAQ

8) Een Maillijst

"The power is in the list"

Een maillijst is één van de elementen die nog vaak over het oog wordt gezien. Via een maillijst kan je rechtstreeks in contact blijven met jouw cliënten, zelfs na de samenwerking!

Dit is ideaal voor de relatie met je client gaande te houden, ze up te daten van nieuwe ontwikkelingen binnen de organisatie en jezelf ook te profileren als expert in je branche. Dit zijn allemaal elementen die je kan gebruiken om je zaak uit te bouwen!

Daarnaast is een maillijst ook een goed medium om het engagement op je website te verhogen. Als gebruikers zich inschrijven voor je maillijst heb je meestal een (hogere) zekerheid dat ze het zullen lezen. Via sociale media durven berichten nog wel eens "opgaan in de massa" doordat er continu heel veel informatie doorstroomt in hun feed. 

Aangezien dat het steeds moeilijker wordt om de aandacht te trekken van potentiële cliënten, is een maillijst een krachtig (en onmisbaar) wapen in jouw marketing!

Natuurlijk moet je in het achterhoofd houden dat niemand houdt van spam, dan halen ze je meteen en onherroepelijk uit hun inbox. Als je kan aantonen dat je de tijd/aandacht van je gebruikers respecteert en effectief relevante informatie/tips kan aanbieden, zullen ze jou uiteindelijk ook vertrouwen en toestaan om je informatie door te sturen! 

Hoe kan je dit doen?

  • Voeg een formulier toe aan je website waarop je gebruikers zich kunnen inschrijven!
  • Maak relevante artikels die je gebruiker kan toepassen op zijn leven. 

9) Getuigenissen

Getuigenissen zijn simpelweg de beste manier om mogelijke bezoekers te overtuigen die nog twijfelen! Het beste portfolio van een bedrijf is namelijk hoe de vorige klanten de samenwerking met de organisatie hebben ervaren! Als je een mooi "track-record" hebt van succesvolle projecten, zullen de zaken vanzelf komen!

Denk maar terug aan hoe je zelf producten/diensten uitkiest of waar je op let als je nog twijfelt.

  • Als je een boek koopt, ga je eerst kijken naar de reviews vooraleer je de aankoop doet.
  • Als je een film wilt zien, ga je kijken naar de reviews of vraag je iemand die je kent voor een aanrader

Hetzelfde geldt voor eender andere keuze! Mensen leren uitzonderlijk veel door het observeren van het gedrag van anderen en worden hier ook sterk door beïnvloed.

Hoe kan je dit doen?

  • De beste manier om deze te implementeren is door een uitgebreide schets te geven van de situatie waarin de twijfelende bezoeker zich bevindt. Plaats jezelf in zijn/haar schoenen en vraag je af; "Wat is belangrijk voor hem/haar?" Toon aan dat vorige klanten gelijkaardige twijfels hadden, maar desondanks toch de stap hebben gemaakt en geen spijt hebben van hun beslissing. 

10) Een Persoonlijke Touch

Mensen doen geen zaken met een website. Mensen doen zaken met andere mensen.

Een persoonlijke touch kan ervoor zorgen dat je je kan onderscheiden van de rest maar ook gewoon jouw contact met je cliënten menselijker maken

Via het toevoegen van een mascotte, een persoonlijke bedrijfsvideo, een "over ons" pagina, humor of gepersonaliseerde error-pagina kan je je zaak meer onderscheiden van de massa!

Een aantal goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het bedrijf "Viget" die een spel hebben gemaakt om de gebruikers te helpen de naam van de organisatie uit te spreken (zeker het bekijken waard!)

Webdesign Mechelen | Game

Anderzijds heb je ook de gepersonaliseerde error-pagina van het bedrijf "Bluegg" waarbij je de keuze krijgt om terug te gaan naar de hoofdpagina of te luisteren naar een geit. Deze keuze is natuurlijk snel gemaakt ;) 

Webdesign Mechelen | Goat 404


Een kleine attentie, een grappige afbeelding of een interessant inzicht kan veel doen om de band met je bezoekers op te bouwen!


Essentie

Zo zie je maar! Een website bouwen moet niet altijd moeilijk zijn! 

Met een aantal kleine aanpassingen kan je je website al een heel stuk verbeteren. Gebruik de tips en tricks in dit artikel en ga op jacht om jouw gebruikerservaring en webimago te katapulteren naar de top! Voorzie hem van;

- Een Snelle Laadtijd
- Een Goede Zoekmachine Optimalisatie
- Een Mooie Mobiele Weergave
- Uitgebreide Info Over Jouw Product Of Dienst
- Uitgebreide Contactinformatie
- Géén Afleidingen
- Een Pagina Met Frequente Vragen
- Een Maillijst Voor Contact Te Houden
- Getuigenissen
- Een Persoonlijke Touch

That's all it takes! 

Tot binnenkort, 

- Simon

Referenties

  1. http://www.hobo-web.co.uk/your-website-design-should-load-in-4-seconds/
  2. https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/
  3. https://adwords.googleblog.com/2015/05/building-for-next-moment.html
  4. https://moz.com/blog/google-organic-click-through-rates-in-2014
  5. Hoofd van Simon

Vragen/Aanvullingen?

Gerelateerde Artikels